1. 1. 2014

Koncept 2014

Pokud se náhodou někteří z vás trochu báli, jestli se na trase Oslo - Brno - Vysočina nestala nějaká nehoda, která mou maličkost smetla z povrchu zemského/uvrhla do kómatu/znehybnila/kdovíjakéhrůzyještě, můžu vás uklidnit. Těším se plnému zdraví a dobré náladě a doufám, že vy jste na tom podobně. Jen od momentu příjezdu jsem tak nějak v jednom příjemném kole - spousta vítání, setkávání, poněkud méně příjemné vybalování a přestavba pokoje, aby se tam dalo nějak bydlet, ... bylo a je toho prostě mnoho, co si teď nárokuje můj čas a pozornost a já je s velkou chutí dávám.

Měla jsem chuť a nápady na poměrně dost článků ke konci roku - vánoční, obecně bilanční, Oslo bilanční, jenže času nebylo. Ono na ně, doufám, ještě dojde, koneckonců nikde není psáno, že musí být všechny super-aktuální, že ano. Ale mám teď malou volnou chvilku, tak se s vámi chci podělit o svůj koncept roku 2014.

  • ZRUŠIT TRAPNOST - Došla jsem k názoru, že koncept trapnosti je ten nejubožejší, nejzbytečnější a nejnebezpečnější koncept vůbec. Pocit trapnosti je ohromná brzda, na níž má nohu položenou společnost a vaše okolí. A já teda nechci, aby společnost a okolí určovali, co je pro mě dobrý a co ne. Takže pokud si mě nechcete rozhněvat, s trapností neoperujte. A já se budu snažit, seš budu moct, abych ani já v těchhle mantinelech nepřemýšlela a nesoudila jiné. Trapnost is SO last year!
  • BE (sex)POSITIVE - Že pozitivní přístup k životu dělá zázraky už vím a mám ozkoušeno léty praxe. Laci Green mě nakopla a konečně mám pocit, že dovedu vidět v opravdu pozitivním světle sebe samotnou. Hýčkat se a milovat se se vším všudy - i s akné, muffinkem, celulitidou na zadku a ostatními "nedokonalostmi". A hlavně, učit se přesně takhle oceňovat i všechny okolo. Vidět krásu ve všem a ve všech. Protože to prostě stojí za to.
  • NEHROMADIT - Můj pokoj je jedna velká skládka a každý půlrok dávám na charitu pytel věcí, co už nenosím a spoustu z nich jsem přitom nakoupila v době nedávné. Chci přestat hromadit to, co nepotřebuju, abych pak měla místo a prostředky na to, co opravdu stojí za to mít. Chci šetřit tam, kde můžu - na oblečení, špercích, elektronice, abych pak měla peníze na věci, které stojí za investici - kvalitní přírodní kosmetika, dobré a zdravé jídlo, kultura, cestování. 
  • POZNÁVAT - Nechci použít synonymum učit se, protože to všem (i mě samotné) hned připomene otravné šprtání ze školy. Chci poznávat svět kolem sebe, nasávat nové informace, abych o nich pak mohla přemýšlet, diskutovat a aplikovat to, co se mi líbí, do mého každodenního života. Chci neuvadnout ve studiu francouzštiny, začít prozkoumávat taje němčiny, ponořit se do studia feminismu a genderu, oprašovat znalosti historie a filosofie a nechat se okouzlit vším zajímavým, co mi zrovna přijde do cesty. 
  • BE SOCIABLE - Rok 2013 mě naučil, že stojí za to se otevřít lidem. Na druhou stranu mi ale také potvrdil, že v pěstování mezilidských vztahů mám dát na svou intuici a nemusím se nutit do kontaktu s někým, kdo prostě není můj typ. Ujistila jsem se, že mám raději méně přátel, se kterými jsem ale často v kontaktu a hodně toho sdílíme. Ale neznamená to, že kvůli tomu bych se měla uzavřít těm, se kterými se nevídám příliš často - týká se to hlavně blogových přátel a známých. I když třeba nekomentuji, čtu vás s radostí a vždy jste mi inspirací. 
  • GO VEGAN - Jídelníček už veganský mám, nicméně během příštího roku bych si ráda postupně obměnila všechnu kosmetiku za veganskou a stejně tak budu postupně obměňovat botník a šatník. A pokud se mi u toho podaří přejít i na přírodní čistící prostředky a prostě žít tak nějak víc eko-friendly, budu mít velikou radost. A moje největší přání by bylo, pokud by se nechali ostatní alespoň trochu inspirovat, zvlášť moje rodina. Samozřejmě z nich nechci dělat vegany, ale pokud čas od času udělají nějaký malý krůček směrem k šetrnějšímu a zdravějšímu životnímu stylu, budu mít ohromnou radost.
Rok 2013 byl pro mě v mnohém zlomový. Bylo v něm pár těžkých chvil a zkoušek, ale všechny mě posílily a posunuly dál. Byl to nádherný rok, na který budu dlouho vzpomínat. Děkuju všem, kteří mě v něm doprovázeli, ať už osobně, virtuálně nebo jen v občasných myšlenkách. Věřím, že rok 2014 bude minimálně stejně skvělý a obohacující a už teď se nemůžu dočkat, co všechno nám přichystá.
A moje novoroční přání?

10 komentářů:

  1. Ahoj,
    tak přeji do nového roku, ať si ti vše vyplní, tak jak si přeješ. :-)
    A co se týče veganství, doporučuji blog http://dewiibatwoman.blogspot.cz/ - je tam hodně inspirace (recepty, kosmetika - všechno vegan).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Simo, i tobě do nového roku všechno nejlepší!
      Dewii znám a sleduji, ale začala jsem s tím poměrně nedávno - asi nastal čas zapátrat hlouběji a přečíst si i její starší posty. Děkuju za připomínku! :-)

      Vymazat
  2. Drahá :)
    Přeji Ti kouzelný rok, aby byl co nejvíc fruitful! S úsměvem na tváři a spokojenou dušičkou.
    Nápad s trapností a nedokonalostma je odsouhlasen! Povím ti story ze silvestrovského výletu ... šli jsme zrovna na výšlap a kamarádka B. se baví kamarádem M. Dojde řeč na kapesníky, že mají oba moc zmrzlé prsty a jsou líní vytáhnout si kapesník. B.říká, že si vždycky utře nos do rukávu, je ale prý blbé, když mrzne, protože ta nudle jde pak vidět. Toť dle mého dokonalý úkaz, jak lze dát vale trapnosti :) Jsem to komentovala slovy: Není psycho, jak jsme to jako malí dělali se samozřejmostí, pak to bylo tabu a najednou se všechno zase vrací? A musím říct, že co jsem s Míšou, trapnost jde docela často bokem. A nedokonalosti jakbysmet, neb pokaždé, když Myšák objeví, v čem jsem naprosto marná, vezme mou bradu mezi prsty, lehce ji zvedne, políbí mě a poví mi, že mě miluje ještě víc.

    Jo a asi jsem "went vegan" :D pokud se počítá smoking weed :D :D ale to asi ne, že? Ale bio to určitě je.
    Btw, dokončuji How to Be a Woman a už chápu, proč máš napravo toto Eunucha :) Vidím to na following you!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, drahá! :-*
      A máš přesně pravdu, pro děti je spousta věcí přirozených, vůbec nad tím nepřemýšlí a pak přijde ten zlom, kdy se jim začne říkat, co se "hodí" a co se "nehodí" a pak už to jde do kopru. A musím říct, že je absolutně úžasné, jak je tvůj muž vnímavý a zdá se, že nemá tyhle umělé mantinely nastavené společností. To je veliká přednost a dává vám to úžasnou šanci se poznat takoví, jací opravdu jste. Všechno o vašem vztahu čtu s ohromným zaujetím :-).
      A hele, s trávou na mě nechoď, to s veganstvím nemá co dělat :D. A Eunušku určitě přečti, i když musím říct, že je to pro mě docela záhul, je na tom znát, že se to psalo v jiné době pro jiné lidi (hodně často mluví o lidech, co vůbec neznám a taky někdy řeší věci, co jsou dnes passé). Jinak mám pak ještě další zajímavé knížky na toto téma, kdybys je chtěla poslat, stačí říct ;-).

      Vymazat
  3. Nechť Ti rok 2014 přinese spoustu životních zkušeností, díky nimž budeš ještě ušlechtilejší a moudřejší, než už jsi ;) Nad konceptem trapnosti také souhlasně pokyvuji, stejně tak bych mohla vzít za své předsevzetí čtvrté - o dobrovolném a entuziastickém sebevzdělávání. Mám pocit, že od té doby, co pracuju, šlo právě tohle stranou. A přitom mám ty krásné encyklopedie pořád na očích - jen je častěji otevírat a pročítat. Při přípravách na všechny ty různé přírodopisy a dějepisy jsem si sice taky ledasco oprášila, ale chtělo by to přidat. Takže děkuji mnohokráte za nakopnutí, připomenutí, nejen v tomto bodě ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Steli, moc děkuju, i Tobě přeji rok 2014 bohatý na zkušenosti a obohacující zážitky! Těší mě, že moje postřehy jsou s Tebou na stejné vlně, můžeme do toho plout společně, inspirovat se a sdílet naše pokroky :-). I když myslím si, že v tom sebevzdělávání jsi asi přece jen na dost jiné úrovni nežli já, mám pocit, že krom mého oboru a někdy historie jsem všechny těžce vydřené znalosti už dávno zapomněla. Holt je to dneska těžké být renesanční učenec, když v každém oboru už je těch znalostí tolik ... ale to neznamená, že se nebudeme snažit! :-)

      Vymazat
  4. A ještě jsem zapomněla! Ohromně mě zaujal tvůj plán na vlastnoruční výrobu skříně, tak jsem hned musela gůglit, co jsou to vlastně ty OSB desky, anžto jsem to netušila, já vím, ostuda :D To víš, já slintám po nábytku z palet, tak jsem už nějak přízemně zazdila další možnosti. A máš v plánu povrch nějak upravovat nebo jej nechat zcela přirozený? Návrh bys asi ještě nechtěla vypustit do světa, což? ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To vůbec ostuda není, že nevíš, co jsou OSB desky zač, já to taky dlouho nevěděla, až pan Darcy mě poučil, když z nich dělal do školy židli. A paletový nábytek je taky bájo, moc by se mi líbilo mít třeba postel z palet - takže nízkou - na tom matraci a do těch palet mít zapletená vánoční světýlka.
      Jinak se skříní to bude ještě běh na dlouho trať, zatím jsme do pokoje mrskly starý peřináč a skříňku od tety, takže je to každý pes jiná ves, vypadá to strašně, ale už mám kam dát svetry aspoň. Návrh bych klidně do světa vypustit mohla, není to nic zázračného, ale moc se mi líbí. Povrch bych ráda natřela buď výraznými barvami a udělala tu skříň barevnou a nebo použila jen dvě kontrastní - jednu nějakou tlumenou přírodní a pak jednu jasně zářivou. Ale uvidíme, jestli na to všecko vůbec dojde :D.

      Vymazat
    2. Já jsem si taky hned říkala, že by takovou skříň bylo fajn nějak originálně barevně zkombinovat, takže ti budu véélmi držet pěsti, aby ses do té práce pustila, aby tě to bavilo, dařilo se podle tvých představ a dopadlo výborně :) A už teď se těším na report z tvorby i výsledné foto ;)

      Vymazat
  5. Krásné věci k zamyšlení. Děkuji ti za tento článek.

    Jen ve stručnosti, rok 2013 byl opravdu náročný a těžký, v tarotu má 13 karta s příznačným názvam Smrt. Což může vypadat navenek jako špatná karta, ale já ji mám moc ráda, smrt sice znamená konec, ale tím zároveň i začátek. V roce 2013 si na pomyslené dno sáhlo mnoho lidí, byl pro ně zlomový. Obnažil nás, ale zase nám to dodalo na ryzosti. A takto bolaví, obnažení vstupujeme do roku nového. Rok 2014 by měl být regenerační, přinést určité uklidnění, dojde k uvědomění si některých pravd a reality, měl by být navíc více duchovní než materiální. A hlavně by měl být celkem harmonický. A já cítím v kostech, že bude lepší.

    K NEHROMADIT - mně strašně pomohlo si uvědomit, za jakých podmínek musí pracovat (hlavně) ženy, které pro nás naše oblečení šijí, vyrábějí šperky atd. A rozhodla jsem se to cíleně nepodporovat tenhle průmysl, alespoň ne z první ruky a nepromyšleně. Začala jsem nakupovat téměř výhradně v second handech. Velmi příjemným vedlejším účinkem je, že je to mnohem levnější. Neříkám, že nikdy nekoupím nic nového, ale je toho minimum a je to vždy mnohem promyšlenější. Takže se mi letos podařilo ušetřit na tyč.

    GO VEGAN - plně podporuji. A víš, k čemu jsem dospěla v tomto roce já? Že plno kosmetiky vlastně vůbec nepotřebuju, plno si jí můžu udělat doma sama, stejně jako čistících prostředků. Je to ekologické a velmi často výrazně levnější. Nádherný blog s recepty tady: http://www.home-made.cz/ A také se mi osvědčilo pro lidi, včetně rodiny vařit, mají tak možnost ochutnat moje jídlo, nemusí sami pracně cokoliv vymýšlet, mám-li k nim přijít a pak je jednodušší zařadit něco do jídelníčku, co člověk ochutnal a chutnalo mu. Snažím se o jednoduché recepty ze surovin bežně nebo snadno dostupných v těchto případech. A tady jedno krásné video, které fakt miluju: http://www.youtube.com/watch?v=k7vpRU3RPSg

    Hodně štěstí do nového roku!

    OdpovědětVymazat